Archiv



Obcianske zdruenie Genius loci Internetov strnka o bylinkch


Prameň > 2005 > > PÁN PRSTEŇOV: NÁVRAT KRÁĽA

PÁN PRSTEŇOV: NÁVRAT KRÁĽA

PÁN PRSTEŇOV: NÁVRAT KRÁĽA

Cesta končí, kruh sa uzaviera a najväčšia vojna toho veku začína. Figúrky na šachovnici sú v pohybe, nepriateľ zoskupil všetku svoju silu. Vojna o Helmov Žľab mu dokázala, že obyvatelia Stredozeme sa ešte dokážu spojiť a odolávať zlej energii, preto musí zrovnať so zemou mesto miest, takpovediac stredozemskú kolísku civilizácie, pyšné gondorské mesto kráľov, fascinujúco veľkolepé, do výšky sa ale snáď až príliš sebavedome týčiace a bohom sa tým pádom vysmievajúce Minas Tirith.


Rohan bol zachránený, ale ak sa to, čo z neho zostalo, nezapojí do boja o jeho pretrvanie, padne spolu s ním a vlastne celou Stredozemou. Rohanský kráľ Théoden len chvíľu váha, či má dať rozkaz vyraziť na pomoc ľudu, o ktorom si myslí, že mu nie je nič dlžný, ale napokon precitne z detinskej tvrdohlavosti a je ochotný dokončiť, čo začal.
Do Minas Tirith prichádzajú Gandalf s Pipinom (Billy Boyd - Master a Commander: Na opačnom konci sveta) varovať správcu Denethora pred zlom, ktoré sa na jeho ríšu valí z Mordoru. Čaká ich však nemilé prekvapenie. Denethor sa dozvedel o vražde milovaného staršieho syna Boromira. Izolovaný od sveta, zavretý vo svojej veži, vysoko nad honosným mestom, zabudol, že je iba správca, Aragorna pokladá za falošného proroka, nehodného byť kráľom Gondoru, sám zavretý medzi štyrmi stenami s temnými, myšlienkami, bez snov, viery, honosnými pokrmami kŕmený, zabudol na čerstvý vzduch, aké je cítiť vietor vo vlasoch. Nie je ochotný dať trón tomu, komu patrí. To už ale nespočítateľná armáda Sauronových netvorov obkľúčila mesto. Takže otázka nestojí, či na trón dosadne ten, komu je určený, ale či vôbec Gondor ešte niekedy trón bude potrebovať. Avšak je tu ešte strašná sila, pobývajúca pod horou na Cestách mŕtvych, z ktorých sa ešte nikto nevrátil živý. Je to sila, voči ktorej je bezbranná akákoľvek fyzická armáda a zlé čary. Túto silu je potrebné presvedčiť, že má bojovať po boku vysileného dobra. To je úloha pre Aragorna, Legolasa a Gimliho, ktorí sa odpoja od Rohirov do hory. Tam žije ľud, ktorý bol kedysi požiadaný, aby bojoval proti Zlu, lenže v rozhodujúcej chvíli porušil slovo. Trestom mu bolo prekliatie, ktoré ho na veky vekov uväznilo v hore. Vlastne nie na veky vekov. Legenda hovorí, že pokoj duše nájde armáda nemŕtvych len ak bude znova požiadaná o zapojenie sa do vojny a tento krát dodrží slovo. Podarí sa Aragornovi presvedčiť duchov, aby bojovali v jeho mene a odmenou im bude večný pokoj ich dušiam? Ťažko povedať, smrtonosné vojsko nemalo česť už za života, nieto keď je mŕtve. Frodo i kvôli zákernému Glumovi (Andy Serkis medzičasom hral “nemcobijca” v drsnom horore z 2. sv. vojny Mŕtva hliadka) oslobodzuje Sama poslania sprevádzať ho na púti, lebo uverí, že mu chce vziať “jeho milášika”. Nešťastný Sam odchádza do Kraja, kým Frodo a Glum sa blížia k Hore osudu. Predtým však chce Glum Froda zoznámiť s krásavicou Odulou, pobývajúcou v temnom priesmyku Cirith Ungol. Originálny názov: The Lord of the Rings: The Return of the King Český názov: Pán prstenů: Návrat krále Krajina výroby: Nový Zéland – USA Rok výroby: 2003 Približná minutáž: 191 minút Žáner: dobrodružný Hodnotenie: tron......................1 Cinema................ 100% (číslo 153, strana 24, Ondřej Vosmík) Fantázia............... 10/10 (číslo 29, strana 22, Ďuro Červenák) Pred premiérou Návratu pozornosť strhla fáma (okrem tej, že Saurona uvidíme vo fyzickej podobe v zápase na meče s Aragornom), že neuvidíme porážku čarodejníka Sarumana. Aj sa stalo. Peťo túto pasáž natočil s tým, že bude vo Vežiach. Tam mu ale po fenomenálnom finále v Žľabe pripadala ako päsť na oko a tak sa rozhodol dať ju až do trojky. Počas jej post-produkcie si však uvedomil, že by to bolo už aj tak len plytvanie časom, že veď aj tak je jasné, že Saruman bol porazený, a tak je len vybavený jednou - dvoma vetami, keď sa niektorí členovia niekdajšieho Spoločenstva stretnú v zatopenom a zdevastovanom (ale oslobodenom) Železnom páse, ent Stromofúz sa symbolicky rozlúči a odchádzame do Gondoru. Christopher “Saruman” Lee, ktorý pevne stál na strane filmárov (“Behom 24 hodín som pochopil, že tvoríme dejiny.”), sa snažil nedávať najavo sklamanie a reklamnú kampaň nesabotoval. V podstate jedinou novou postavou (ak nepočítame šéfa nazgúlov, Odulu alebo maličkú rolu kráľa duchov), ktorá sa mala objaviť už v dvojke, ale napokon sa objavila len na DVD, je správca Denethor, muž, ktorý rokmi strávenými na tróne ríše, ktorú má Zlo v čoraz väčšej hrsti, ochorel a stal sa z neho blázon, ktorý sa svojho teplého miesta nemieni vzdať. Túto nie veľmi dôležitú rolu mal hrať John Rhys-Davies: “Keby film prepadol, nebola by to moja vina - Denethor je vedľajšia postava. Potom sa ale ukázalo, že budem hrať Gimliho. Čo znamenalo najmä to, že si budem musieť prečítať tú hlúpu knižku a že väčšinu natáčania strávim na kolenách a budem sa oháňať sekerou a cítiť sa ako somár.” Denethora si napokon zahral cenený austrálsky divadelný veterán John Noble a urobil to výborne; poňal ho ako muža, ktorý sa netají tým, že by bol radšej, keby namiesto Boromira umrel jeho mladší syn, ktorý sa už dlhšie nevládze tváriť, že ho opovrhovanie vlastného otca nezraňuje. Trilógia sa vyznačuje láskou a úctou k Tolkienovým knižkám. Keď sa zistilo, že v práve natáčanej scéne má mať Gandalf podľa knižky biely šál, scéna sa stopla a behom dvoch hodín bol priamo na pľaci ručne ušitý biely šál. Dôraz bol kladený i na kľučku od dverí. Bernard Hill mal brnenie tepané aj znútra, čo síce nebolo ani na sekundu možné zahliadnuť, ale dodávalo mu sebavedomie. Úctu a rešpekt ku knižkám vidieť aj zo scén, ktoré z nich Peťo prevzal takmer doslovne: Zúriaci “zväčšujúci sa” Gandalf v Bilbovej nore, jeho stretnutie sa s kamarátmi vo Fangorne, odchod zo Šedých prístavov ( “Nehovorím neplačte, pretože nie všetky slzy sú zlé.” ). Príbeh Pána prsteňov sa odohráva v odchádzajúcich časoch, ktoré už nemá kto silu, chuť ani čas zapisovať a ktoré preto padajú do priepasti zabudnutia. Väčšina mystických živočíchov vymiera a stáva sa súčasťou rozprávok, elfovia sú na odchode za večné more a vládu preberá rod ľudí, ktorí sú však pokladaní (najmä elfami) v drvivej väčšine za slabých a moci ľahko podľahnúcich. Frodo a jeho priatelia, ktorých cesty, hoci už priateľstvom, sa rozišli, si od určitej chvíle uvedomia, že ak aj splnia svoje poslanie a nezahynú, už nikdy nebudú môcť žiť tak ako pred tým. Vo vyhrotených situáciách spoznajú, čoho sú schopní. Až teraz si uvedomíme, k čomu bol dobrý taký dlhý prológ v Kraji. Aby sme pochopili o čo sa bojuje. Že to za to stojí. I keď my sa toho už asi nedožijeme. Ale nerobíme to pre seba. U Návratu sa diváci zhodli, že končí viac než len film. Ľudia vychádzali z kín emocionálne naplnení, vyšťavení a nebolo im do reči. Nebolo čo povedať, film povedal všetko za nich. Mal všetko, čo do neho čakali (a nebolo toho práve najmenej) a ešte veľa toho, o čom sa neodvážili ani len snívať, lebo neverili, že na svete by bol filmár, ktorý im vie čítať myšlienku a nebojí sa ísť za svojim snom. Česká Pevnost hovorila o slzách v očiach, tajacom sa dychu, búšiacom srdci a dupotu koní, pragmatickejšia česká Cinema zasa o tom, že sme boli svedkami zrodenia trvalej súčasti svetovej kinematografie. Mnohí sa zhodujú na tom, že takto “vážne” a “umelecky” už ani nie je normálne natáčať “obyčajné” filmy - a majú na mysli prevažne kameru a hudbu. Na internetovej K. I. N. E. M. E. sa môžete dočítať, že v trojke je všetko, prečo autor miluje kinematografiu. Objavujú sa hlášky o tom, aby ste si dali pozor, lebo do kín sa rúti Matka veľkofilmov, trilógia trilógií. “Bojím sa vojny, ale keď viem, že musí prísť, prajem si, aby už konečne začala.” Obavy Orlanda “Legolasa” Blooma, že Akadémia bude Návrat ignorovať, sa nenaplnili. Ak ten večer niekomu patril, tak Novému Zélandu, o ktorého existencii ešte v roku 1999 nikto nemal šajny. Návrat kráľa zvíťazil v týchto kategóriách (rátajte so mnou): najlepší film, režisér, adaptovaný scenár, výprava + dekorácie, kostýmy, masky, zvuk, strih (bleskových Johna Gilberta a Michaela Hortona radšej nahradil už o čosi normálnejší ko-producent Jamie Selkirk), pieseň “Into the West” naspievala Annie Lennox (s pomocou Fran Walshovej a Howarda Shorea), hudba a triky. Získal všetko, za čo bol nominovaný a Tim Robbins + Sean Penn, obaja za Tajomnú rieku, Andrew Stanton za Hľadá sa Nemo, Charlize Theronová, Renée Zellwegerová, dva razy Master a Commander a Sofia Coppolová si pre Oscara v ten večer prišli akoby mimochodom a novinári rozmýšľali, koho hrali v Návrate kráľa, ktorý sa s počtom obdržaných sošiek zaradil po bok rekordmanov s identickým počtom Oscarov - Ben Hur a Titanic. Tú cestu, na ktorej začiatku boli iní ako na jej konci, sme absolvovali spolu s nimi. Pre nás trvala tri úžasné roky. Muž, ktorý podstatnú časť natáčania behal po Novom Zélande bosí a ktorému počas filmovania umreli obaja rodičia, stvoril históriu. “Na začiatku som si kládol otázku, prečo dočerta nikto nenatočil doteraz tri filmy naraz. Už si ju nekladiem.” Skrotil 350 dekorácií, 270 miliónový (minimálne) rozpočet, jednu údajne nesfilmovateľnú trilógiu, 50.000 rekvizít, davy komparzistov, stáda koní a keď vezmeme do úvahy, že od premiéry Spoločenstva po Návrat sa nepodieľal na ničom inom, len v strižni, trikových štúdiách a počas letných dotáčok vylepšoval čo sa ešte vylepšiť dalo, tak s Frodom a spol. strávil zhruba 5 rokov. Stálo to za to? Ak kvalitu radi počítate Oscarmi, tak áno; z trilógie Pán prsteňov sa stalo najnominovanejšie dielo kinematografie - tri filmy (ktoré sú jeden film rozdelený pre neúnosnú dĺžku na tri večery) získali spolu 30 nominácií. “Nikdy som si nemyslel, že umriem po boku elfa.” “A čo tak po boku priateľa?” “Hm, hm, myslím, že to by som dokázal.” ...A z reality sa stala minulosť, z minulosti legenda. Už sa bude len spomínať na to, ako lietania sa bojaci Sean Bean, keď sa malo natáčať na hore, vstal o niekoľko hodín skôr a vyšliapal to po vlastných (kým kolegov priviezol vrtuľník), Sean Astin pribral 16 kíl, Ian McKellen si vymyslel, že by bolo báječné, keby sa v Bilbovej nore tresol trámom do hlavy, aby si Andy Serkis nezničil hlas, takmer si zničil chrup neustálym pitím “regeneračného” nápoja z medu a zázvoru, Liv Tylerová sa naučila plynulo elfský jazyk, 185 centimetrový divadelník John Rhys-Davies sa zmieril s tým, že niekoľko rokov v kuse bude hrať trpaslíka, ktorý má blbé reči a oháňa sa sekerou, ničený odpornými vyrážkami, ktorými jeho zvliekajúca sa pokožka reagovala na neustálu prítomnosť make-upu, navyše musel prehltnúť horkú slinu, že ako v Británii rešpektovaný umelec nahovorí hovoriaci strom. A rád pozýval dvanástich ľudí na večeru pre štyridsiatich. Milovník jazzu Viggo akonáhle to bolo možné, používal namiesto ľahkej atrapy skutočný, ťažký železný meč, ktorý nosil aj po meste, za čo mal opletačky s políciou, pri útoku škratov na vrrkoch v Dvoch vežiach sa takmer utopil, väčšinu kaskadérskych kúskov robil na režisérovo zhrozenie sám, prišiel minimálne o jeden zub, ktorý si chcel prilepiť sekundovým lepidlom, aby nezdržiaval. Vraj si za celé tie roky ani raz nepral plášť, aby “to bolo realistickejšie”. Na vyzvanie jedného blázna, podobne ako Spoločenstvo v Roklinke, sa stretlo na Zélande, o ktorom by sa do tých čias úprimne nemohlo hovoriť ako o frekventovanom, obľúbenom mieste na Zemi, aby tu zo seba behom niekoľkých rokov vyžmýkali to najlepšie, čoho boli schopní ako herci aj ľudia, bez rozdielu pohlavia, národnosti, veku a sexuálnej orientácie. Každý z nich sa niekde narodil, mal nejakú rodinu, potom a krvou vybojované životné pravdy, omyly, presvedčenia, hnev, vieru, bolesť, sklamania aj radosť. Spolu hrali v stovkách filmoch (len Christopher Lee bol svojho času s počtom vyše 300 televíznych a filmových úloh zapísaný v Guinnesovej knihe rekordov ako najobsadzovanejším herec na svete). Dali do projektu maximum, čoho boli v tej svojej životnej etape schopní, lebo videli, že to má zmysel. A potom, hoci už navždy spätý dôverou, silou, oddanosťou a priateľstvom, sa ich cesty rozišli. To už je ale iný príbeh. Réžia: Peter Jackson Scenár: Peter Jackson, Fran Walshová, Philippa Boyesová Román: J. R. R. Tolkien Kamera: Andrew Lesnie Hudba: Howard Shore Titulná pieseň: “Into the West”, naspievala Annie Lennoxová Hrajú: Elijah Wood, Sean Astin, Andy Serkis, Ian McKellen, Billy Boyd, Dominic Monaghan, Viggo Mortensen, John Rhys-Davies, Orlando Bloom, Liv Tylerová, Cate Blanchettová, Hugo Weaving, Miranda Ottoová, Karl Urban, Bernard Hill, David Wenham, John Noble, Ian Holm, Sean Bean
- Ivan “tron” Kučera -
10.07.2005

Fotogaléria

Návrat krála


index článkov
© 2002 - 2013 Genius loci
Dizajn romi
Script a optimalizácia PromoNet