Konfucianizmus
Zakladateľom tejto filozofie je Kchung-fu-c\', ktorý sa narodil v malom štátiku Lu (dnešná Šantugská provincia) roku 551 pred našim letopočtom. Pochádzal zo starého šľachtického rodu Kchung. Dnes sa stretávame skôr z polatinčenou formou jeho mena, teda Konfucius, ktorú zaviedli Európania. Napriek tomu, že jeho rodina nebola bohatá, dostalo sa mu pravdepodobne dobrého vzdelania, lebo už v mladosti zariadil svoj dom ako školu. v priebehu desaťročí prešlo jeho školou 3000 ľudí. V rodnom meste zastával iba bezvýznamné úradnícke miesta a až vo veku 51 rokoch to dotiahol na správcu jedného menšieho mesta. Neskôr sa stal asistentom vrchného dozorcu verejných prác.
Konfucius
hovorieval: "Netrápme sa, že nemáme žiadny úrad, ale starajme sa, aby sme
boli schopní ho zastávať. Netrápme sa tým, že nie sme slávni, ale snažme sa,
aby sme boli hodní slávy." Po päťročnom zastávaní posledne spomenutých
funkcií, vyjadril svoj nesúhlas s vtedajším vládnutím aristokracie a 13 rokov
putoval svetom obklopený svojimi žiakmi, ktorí mu podľa svojich možností
platili. Tri roky pred smrťou bol s úctou povolaný naspäť do vlasti, kde sa
venoval zhromažďovaniu a vydávaniu starých písomných pamiatok. Zomrel roku 479
pred našim letopočtom.
Okrem vypracovania vlastnej filozofie, má
Konfucius veľkú zásluhu na zachovaní najstaršej čínskej kultúry, ktorú spísal do
šiestich kanonických kníh:
I-ťing - veštecká kniha premien. Je to
pravdepodobne najstarší zachovaný dokument filozofického myslenia. Podľa
tradície je jej autorom istý cisár, ktorý žil a vládol takmer 3000 rokov pred
našim letopočtom. Konfucius ju znova vydal a napísal k nej komentár. Jadrom
tejto knihy je osem tzv. trigramov, tj. znakov zložených z troch plných alebo
prerušovaných čiar. Každý trigram znázorňuje určitú prírodnú silu a zároveň
symbolizuje nejaký element ľudského života. Táto zvláštna kniha ponecháva veľmi
široké pole výkladu znakov. Číňania,
ktorí knihu používajú na veštenie budúcnosti, ju považujú za kompendium (stručný
prehľad) najhlbšej pravdy, ktorá sa však ukáže len tomu, kto sa vžil do sveta
týchto symbolov a naučil sa rozumieť ich skrytému zmyslu. Európski znalci
čínskej kultúry o tejto knihe vždy hovorili s najväčším obdivom ako o vešteckom
diele, ktoré toho kto v ňom vie čítať nikdy nesklame.
Š'-ťing - kniha piesní. Obsahuje 300 spevov
z pôvodných asi 3000. Popri ľudových piesňach o prírode a láske tu nájdeme aj
obetné spevy a politicky zamerané piesne.
Šu-ting - kniha dokumentov. Je to obsiahly
súbor dokumentov najrôznejšieho druhu pochádzajúcich z 2000 rokov čínskych
dejín až do doby Konfucia. Najčastejšie sa tu nachádzajú zákony a výnosy
rôznych vládcov.
Čchun-čchiou - jar a jeseň. Je to kronika
štátu Lu v rokoch 722 až 479 pred našim letopočtom.
J(e-ťing - kniha o hudbe. Túto knihu
nepoznáme, lebo sa nezachovala.
Li-ťing - kniha obradov. Je
najrozsiahlejšou z týchto kníh. Zaoberá sa predpismi etiky, mravov a zvykov.
Ako mnoho iných učiteľov ľudstva aj
Konfucius vyučoval ústne. Jeho myšlienky poznáme len z diel, ktoré vydali jeho
žiaci, alebo dokonca žiaci jeho žiakov. Konfuciova filozofia je spísaná v tzv.
"klasických knihách":
Lun-j( - kniha, ktorá obsahuje Konfuciove
rozpravy. Ta-s(e - kniha s Konfuciovými výrokmi.
V týchto dvoch knihách je zachytený
Konfuciov cieľ - aby sa človek stal ť(n-c. Ť(n-c je vznešený človek najvyšších mravných kvalít. Takýto človek
netrpí tým, že nie je uznávaný, že ho nikto nepozná, ale trpí vlastnou
neschopnosťou. Starosti mu nerobí to, že ho nepoznajú ľudia, ale to že on
nepozná ľudí. Za najvyššie šťastie považoval Konfucius komunikáciu s priateľmi
a možnosť usadiť sa tam, kde sú ľudia k sebe dobrí.
Čung Jung - táto kniha obsahuje Náuku o
strede, ktorej autorom je Konfuciov vnuk. Ku svojim výkladom priebežne uvádza
aj výroky "majstra".
Konfucia môžeme pokladať za agnostika, lebo
keď sa ho jeho žiak opýtal na to, ako slúžiť duchom a na smrť, Konfucius odpovedal: "Keď ani nevieme
ako máme slúžiť ľuďom, ako by sme mohli vedieť ako slúžiť duchom. Keď nevieme
nič o živote, ako môžeme vedieť niečo o smrti."
U
konfucianistov je ústrednou kategóriou
"žen". Povýšili ho na základný kozmický, ba priamo ontologický
princíp. Preloženie slova "žen" do európskych jazykov je
problematické. Väčšinou sa prekladá ako humánnosť, ľudskosť, mať ľudské srdce,
pravá človečenskosť, láska a pod.
Najväčšej úcty sa medzi Konfuciovými žiakmi
dostalo Menciovi - Meng-c'. Mencius žil od roku 371 do roku 289 pred našim
letopočtom. Pokúsil sa dať konfucianizmu psychologický základ tým, že
vypracoval konkrétnu teóriu ľudskej povahy. Podľa Mencia je človek vo svojej
podstate dobrý. Hovorieval, že "Ľudská prirodzenosť smeruje k dobru ako
voda tečie dolu." Ak sa ľudia tak nechovajú, tak to musí byť chybou
vonkajších podmienok .
Opačný názor na človeka mal S(n-c'. Tvrdil,
že "Prirodzenosť človeka je zlá a všetko dobré v nej je iba
vypestované." ľudská povaha sa podľa neho rodí so sklonom k osobnému
prospechu a so sklonom k mámeniu zmyslov opojnou hudbou a ženskými pôvabmi.