Archiv



Obcianske zdruenie Genius loci Internetov strnka o bylinkch


Prameň > 2005 > > Deň po tom

Deň po tom

Deň po tom

Ľudstvo si už dlho zahrávalo s Matkou prírodou. Tá má toho skrátka už plné zuby. Naplnili sa najšialenejšie predpovede. Koniec sveta sa blíži míľovými krokmi. Príroda zošalela a vrhá na nás potopy, tornáda … novú dobu ľadovú. Je z toho únik? Treba si dať posledný otčenáš alebo stačí vyčkať nejaký čas a všetko sa zase vráti do normálu? Renomovaný vedec Jack Hall (Denis Quaid) má však navyše aj iný problém - musí nájsť vzdialeného syna Sama (Jake Gyllenhaal) a jeho priateľov, uväznených v zovretí zničeného New Yorku.


ORIGINÁLNY NÁZOV : THE DAY AFTER TOMORROW ČESKÝ NÁZOV : Den poté KRAJINA VZNIKU : USA ROK VÝROBY : 2004 PRIBLIŽNÁ MINUTÁŽ : 120´ ŽÁNER : katastrofický HODNOTENIA : tron................ 2 Cinema..........80% (č. 158, s.58,AlenaProkopová) Blokbaster.....*** (č.5, s. 34, Martin Pomothy) Fantázia.........bez hodnotenia (č. 31, s. 54, Juraj Malíček)

Roland Emmerich bol za svoj americký režijný debut (Univerzálny vojak) pokladaný za talentovaného režiséra, ktorý za pomerne nízky rozpočet natočí nabúchaný trikový film. Následný mega trhák Deň nezávislosti (ID4) tieto predpovede len potvrdil. Následne však prišla nudná Godzilla a patetický Patriot s Melom Gibsonom a jeho tomahavkom. A tak je vlastne zázrak, že jeho entý počin Deň po tom je vydarené dobrodružstvo, ktoré zarobilo nemalé peniaze. Najmä v Európe, kde sme sa s nadšením pozerali na zamrznutú Sochu slobody a Japoncov, bombardovaných obrovskými krúpami. Samotný Emmerich film nie len režíroval, ale podieľal sa aj na produkcii a scenári. I keď čo sa týka toho posledného, často bol vinený z toho, že sa bez okolkov inšpiroval knihou pánov Whitleyho Striebera a Arta Bella a v neposlednom rade rovnomenným filmom Nicholasa Meyera zo začiatku 80. rokov.

Nie, že by bol 125 miliónový Deň po tom geniálny alebo nejak zvlášť „iný“. Je to veľké trikové dobrodružstvo, v ktorom sa Emmerich od minula dosť naučil. Napríklad má celkom uchádzajúci zmysel pre humor (pasáž o tom, ktoré knihy sa pália a ktoré nie) a občas ho dokonca postretne celkom originálny nápad (vlky). Tiež dobre pracuje s hercami; hlavne mrož Quaid (Frekvencia) - nahradil povodne zvažovaného (a drahého) Gibsona - dokáže držať úroveň na akomsi ľudskom piedestále. S ním súvisí pre mňa veľké + tohto filmu a to fakt, že sa v určitom okamihu prestanú riešiť veľké veci (ako spasiť svet, ako zachrániť prezidentovho psa) a ide už „len“ o to, ako otec stoj čo stoj zachraňuje svojho syna. V pohode je aj mladý Jake Gyllenhaal, detto jeho frajerka Emmy Rossumová (zavraždená dcéra v Tajomnej rieke) a zmieniť treba aj Iana Holma, aj keď sa dlho na plátne neohreje – aj doslovne.

Ak nám chcel Emmerich ukázať vztýčený varovný prst, potom nech ide dočerta, ale ak chcel natočiť „len“ zábavný veľkofilm, v mojich očiach uspel. Snáď prvý krát som sa v jeho spoločnosti cítil dobre. Pripadal som si ako v spoločnosti ľudí a nie postáv šuštiacich papierom. Deň po tom funguje preto lepšie, ako predchádzajúce Emmerichove filmy, lebo aj keď zostáva stále riadne, ale riadne pritiahnutý za vlasy, stále si dokáže zachovať punc reality. Veď kým s agresívnymi mimozemšťanmi a prerastenými jaštericami, demolujúcimi New York, má skúsenosti minimum z nás, so zlým počasím je to už inak. Však?

RÉŽIA: Roland Emmerich SCENÁR: Roland Emmerich, Jeffrey Nachmanoff KAMERA: Ueli Steiger HUDBA: Harald Kloser PRODUKCIA: Roland Emmerich, Mark Gordon VÝPRAVA: Barry Chusid STRIH: David Brenner HRAJÚ: Denis Quaid, Jake Gyllenhaal, Emmy Rossumová, Ian Holm, Dash Mihok, Sela Wardová, Joe Cobden, Perry King, Jay O. Sanders, Austin Nichols, Arjay Smith, Tamlyn Tomitaová
- Ivan „tron“ Kučera -
31.01.2005

Fotogaléria

Day after tomorrow


index článkov
© 2002 - 2013 Genius loci
Dizajn romi
Script a optimalizácia PromoNet